پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 1122 تاریخ : 1390/04/28-00:00:00
,8,
آغاز به کار بورس انرژی با محوریت برق از مهر ماه

آغاز به کار بورس انرژی با محوریت برق از مهر ماه

بورس انرژی در حالی از مهر ماه آغاز به کار می‌کند که محوریت این بورس برق است.

 

به گزارش روز سه شنبه شبکه تحلیلی، خبری بانک و صنعت :در حالی که قرار بود بورس برق و نفت با هم ادغام شده و تحت عنوان بورس انرژی فعالیت کنند اما با ورود زودهنگام نفت و فرآورده‌های نفتی به بورس کالا عملا بورس نفت در دل بورس کالا کار خود را آغاز کرد گرچه مسوولان شرکت‌های نفتی از عرضه در بورس کالا ابراز نارضایتی دارند و خواهان بورسی مستقل هستند، عرضه‌های نامنظم محصولات نفتی و نظارت کامل بر روند معاملات از بازاریابی و بازارسازی گرفته تا قیمت‌گذاری و تحویل خود گواه این موضوع است که مدیریت بورس را بر عرضه‌های محصولات نفتی پذیرا نیستند به هر حال با راه‌اندازی بورس انرژی به نظر می‌رسد محصولات نفتی نیز می‌توانند وارد بورس انرژی شوند چرا که به گفته خواجه نصیر، معاون سازمان بورس با راه‌اندازی بورس انرژی محصولات نفتی نیز می‌توانند در این بورس عرضه شوند از این رو به نظر می‌رسد با توجه به این موضوع که شرکت‌های نفتی نیز می‌توانند در ترکیب اولیه این شرکت حضور داشته و جزو سهامداران آن باشند از عرضه در بورس انرژی استقبال بیشتری به عمل آورند مگر اینکه باز هم به دنبال بورسی مستقل به نام نفت باشند.
در همین حال مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران، سه ‌ماهه دوم سال جاری را زمان آغاز به کار بورس انرژی و برق اعلام کرد و گفت: خبرهای خوش درباره بورس برق مهرماه اعلام می‌شود.
میرفتاح فتاح‌قره‌باغ از آغاز به کار بورس انرژی و برق از سه‌ ماهه دوم سال جاری خبر داد و گفت: در زمان حاضر متقاضیان خریدار سهام، فرم‌های مربوطه را تکمیل کرده‌اند و این فرم‌ها در حال ارزیابی است.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: راه‌اندازی بورس انرژی با محوریت برق، پایان خردادماه امسال مصوب شده است. همچنین با برنامه‌ریزی انجام شده و در مهلت ارائه شده، علاقه‌مندان خریدار سهام که بیشتر از شرکت‌های برقی و نهادهای مالی مرتبط با برق بودند، استقبال بسیار خوبی کردند.
وی با بیان اینکه برخی شرکت‌های وابسته به بخش نفت نیز در این زمینه استقبال کرده‌اند، خاطرنشان کرد: اکنون فرم‌های تکمیل شده از سوی متقاضیان در حال ارزیابی است تا سهامداران اصلی مشخص شود.
فتاح قره‌باغ با بیان اینکه آغاز کار بورس انرژی و برق از سه ماهه دوم امسال خواهد بود، اعلام کرد که از مهرماه امسال نیز خبرهای خوشی در این خصوص اعلام خواهد شد.
وی در ادامه به آمادگی بخش خصوصی برای خرید نیروگاه‌ها اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی بورس برق، پشتوانه و تضمین محکمی ‌برای خرید برق از بخش خصوصی خواهد بود.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با بیان اینکه بورس برق محلی برای تضمین خرید و فروش برق تولیدی به هر مصرف‌کننده متقاضی خواهد بود، افزود: اکنون وضعیت خرید و فروش برق یک پروسه طولانی است به طوری که تولیدکنندگان هم اکنون برق را به مدیریت شبکه برق ایران می‌فروشند و از همانجا هم‌ می‌خرند که این کار روند را طولانی کرده است.
وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی بورس برق معاملات خرید و فروش به گونه‌ای انجام خواهد شد تا تولیدکنندگان به هر مصرف‌کننده عمده‌ای که بخواهند، برق بفروشند و دیگر نیازی به چرخش از طریق مسیر دولتی نیست. در این راستا وزارت نیرو به عنوان نماینده دولت می‌تواند راهبری بورس برق را به شرکت مدیریت شبکه برق ایران واگذار کند تا کارها روان‌تر انجام شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 547
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران