پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 107 تاریخ : 1390/03/09-00:00:00
,17,
بیمه را با دندانپزشکی‌آشتی دهید/ هزینه های دندان برای خانواده ایرانی کمر شکن است!

تحلیل روز،

بیمه را با دندانپزشکی‌آشتی دهید/ هزینه های دندان برای خانواده ایرانی کمر شکن است!

شرایط کشور از نظر رعایت سلامت بهداشت دهان و دندان بررسی و به مشکلات اصلی که مانع مراجعه ایرانی‌ها به دندانپزشک می‌شود، پرداخته شد. در چند سال اخیر تعاونی های دندانپزشکی با هدف ارزان تر شدن هزینه ها

اززمانی که علم نوین دندانپزشکی وارد عرصه درمان ایران شد، دندانپزشکان به بهانه گرانی دستگاه ها و ابزار کارشان دستمزدها را بسیار بالا گرفتند و این بدعت بد برای مردم هر سال بدتر می شود به گونه ای که ایرا

در همین حال برغم گرانی هزینه های دندانپزشکی ، کارشناسان به این مهم اشاره دارندکه از 400 تا 500 خدمتی که در بخش دندانپزشکی به مردم عرضه می‌شود، 20 خدمت هم زیر پوشش بیمه نیست، لذا ضروری است تا در فهرست خدمات بیمه‌ای دندانپزشکی دولتی که به اذعان آنها 30سال است تغییر نکرده است، تحولی رخ دهد.
البته درباره بیمه دندانپزشکی باید گفت اکنون این مهم با تأکید وزیر بهداشت و درمان به عنوان اولویت در دستور کار وزارت بهداشت و درمان قرار گرفته است.
طرح موضوع اهمیت پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی از سوی مرضیه وحیددستجردی، به عنوان عالی‌ترین مقام حوزه متولی سلامت مردم، مهر تأییدی بر ضرورت پرداختن به تأمین سلامت دهان و دندان ایرانی‌ها است. دکتر مرضیه وحیددستجردی قبلاً به این مهم اشاره کرده بود که بخش مهمی از تحقق عدالت در سلامت مربوط به دندانپزشکی بوده و ضروری است پوشش خدمات دندانپزشکی با کیفیت مطلوب و در کل کشور بویژه مناطق محروم اجرایی شود. نه‌فقط نمی‌توان بر این تأکید وزیر بهداشت و درمان چشم پوشاند، بلکه مسئله مهمتر این است که با تکیه بر همین تأکید، می‌توان راه را برای گسترش بیشتر بیمه دندانپزشکی در کشور باز کرد.
دکتر محمدحسین خوشنویسان، رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت و درمان در این باره با استناد به آخرین سرشماری سلامت دهان و دندان در کشور که در سال83 انجام شده است، می‌گوید: براساس نتایج این سرشماری DMFT یعنی شاخص تعداد دندان‌های پوسیده، کشیده شده و پر شده ایرانی‌ها 86/1 است که اگرچه از نظر نرم جهانی برای کشورهای در حال توسعه قابل قبول است اما 90درصد مشکلات در این شاخص مربوط به دندان‌های پوسیده ایرانی‌ها است که باید فکری برای آن کرد یعنی وقتی 12 ساله‌های ایرانی چنین وضعی داشته باشند و فکری به حال آنها نشود، در میانسالی دندان این افراد کشیده می‌شود و ممکن است ما در سال‌های آینده با شرایط خاصی چون بی‌دندانی جمعیت زیادی روبه‌رو شویم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سه ساله‌های کشور دست‌کم سه دندان پوسیده و 6 ساله‌ها، پنج دندان پوسیده دارند، اذعان می‌کند: متأسفانه هم‌اکنون تعداد دندان‌های پوسیده ایرانی‌ها به اندازه‌ای زیاد شده است که اگر کل بودجه وزارت بهداشت و درمان را هم به رفع این مشکل اختصاص دهیم، کفاف نخواهد داد، بر این اساس اکنون به جایی رسیده‌ایم که چاره‌ای جز پیشگیری و کنترل بیماری برای ما باقی نمانده است، لذا از هم اکنون برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت را طراحی کرده‌ایم.
وی با اشاره به این که در حال حاضر برای رفع مشکلات دندانی مردم، چون درمان دندان پوسیده و جایگزینی دندان امکان ارائه خدمت وجود دارد، می‌گوید: به علاوه برای هدایت متمرکز گروه‌های هدف یعنی مادران باردار، کودکان زیر 6سال و 6 تا 12 سال برنامه‌های خاصی تدارک دیده شده است، به مادران باردار چگونگی مراقبت از دندان خود و بچه‌هایشان را از طریق مراکز بهداشتیدرمانی آموزش می‌دهیم. به علاوه برای کودکان تازه متولد شده هم که نخستین دندان شیری آنها از 6 ماهگی رشد می‌کند، تا قبل از یکسالگی امکان ملاقات با دندانپزشک فراهم و اطلاعات لازم به شکل عملی به مادران درباره نحوه مراقبت از دندان‌های فرزندان خود داده می‌شود. وی درباره ارتباط بیماری‌های لثه با سایر بیماری‌هایی که افراد به آن مبتلا می‌شوند، می‌گوید: ایجاد هر نوع مشکل در لثه‌ها منجر به بیماری‌هایی چون زایمان زودرس، تولد نوزادان کم‌وزن، عفونت، بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های مرتبط با کلیه، ریه و مفاصل می‌شود، لذا درمان بیماری‌های دهان و دندان نه لوکس بوده و نه فقط مرتبط با زیبایی است. بلکه دندان در غذاخوردن، صحبت کردن و سلامت عمومی بدن در ارتباط بوده و نبود آن افراد را با مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهد کرد.
وی درباره پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی در کشور در پاسخ به این که «چرا با وجود اهمیت مشکلات دندانی، هنوز خدمات آن به شکل کامل زیرپوشش بیمه نرفته است و آیا مسئولان مرتبط با تبعات این بیماری برای سلامت افراد آشنا هستند؟» توضیح می‌دهد: برخی از مسئولان به اهمیت این موضوع آگاهند و برخی نه، اما به هرحال برخی از پوشش بیمه دندانپزشکی طفره می‌روند. چون همواره اعتبار مشکلات مربوط به درمان کم بوده و بیمه‌ها به هرشکل ابتدا قصد پوشش هزینه‌های درمان بیماری‌های دیگری را دارند. در سال‌های گذشته با توجه به مذاکرات مستمر با شرکت‌های بیمه، در نهایت دستورالعمل‌ اجرایی پوشش بیمه‌ای ترمیم دندان‌های کودکان 6 تا 12 سال را تدوین کردیم.
وی می‌افزاید: بر این اساس هم اکنون درمان دندان‌های کودکان 6 تا 12 سال زیرپوشش بیمه است. اما مسئله مهم کنونی پیشگیری از گسترش تعداد دندان‌های پوسیده ایرانی‌ها است.
به این منظور کلینیک‌های دندانپزشکی در شبکه‌های بهداشتی – درمانی کل کشور راه‌اندازی شده است و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا کودکانی که برای زدن واکسن به مراکز بهداشتی – درمانی مراجعه می‌کنند، همزمان زیرپوشش معاینات دندانی هم قرار بگیرند.
به گفته خوشنویسان بر این اساس تا سه سالگی، هر 6 ماه یک بار کودکان از نظر سلامت دندان‌ها مراقبت خواهند شد و بعد از سه سالگی هم هر سال، یکبار کودکان از خدمات معاینات دندانپزشکی بهره‌مند خواهند شد. به علاوه به صورت جداگانه هم کودکان زیر 6 سال در مهدکودک‌ها زیرپوشش مراقبت‌های دندانی قرار می‌گیرند.
وی با اشاره به این که کودکان 4 تا 5 سال هر 6ماه یکبار و کودکان دارای دندان‌های پوسیده بیشتر هر سال سه بار وارنیش فلوراید دریافت می‌کنند، اذعان می‌کند: هم اکنون دندان کودکان 6 تا 12 سال هم در قالب برنامه شیارپرکن، معاینه شده و از پوسیدگی دندان آنها جلوگیری می‌شود.
رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت و درمان با بیان این که ایران را از نظر سلامت دندان می‌توان با کشورهای اروپایی و اسکاندیناوی مقایسه کرد، می‌گوید: در این کشورها که سیستم ملی ارائه خدمات را برعهده دارد، از سال 1992 دندان 99 درصد افراد 12 ساله سالم بوده است و این نشان می‌دهد که اگر این روش‌ها به شکل کامل اجرایی شود می‌توان از پوسیده شدن دندان ایرانی‌ها هم جلوگیری کرد.
خوشنویسان درباره ارائه خدمات بیمه‌ای دندانپزشکی از سوی شرکت‌ها و دستگاه‌های مختلف، اظهار می‌کند: دسته‌ای از خدمات بیمه‌ای مشمول بیمه پایه است، اما دسته‌ای دیگر باید از سوی بیمه‌های تکمیلی پوشش داده شود و این خدمات از سوی سازمان‌های مختلف در قالب بیمه تکمیلی پوشش داده و کمک بزرگی به تعداد زیادی از افراد در زمینه تأمین سلامت دندان آنها می‌شود.
وی با تأکید بر درنظر گرفتن سرانه برای خدمات دندانپزشکی در کشور، تصریح می‌کند: برای این که اقدامات پیشگیرانه مناسبی اجرا شود باید سرانه دندانپزشکی برای کودکان مشابه سرانه واکسیناسیون درنظر گرفته شود.
در این صورت می‌توان پوشش خدمات دندانپزشکی را به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان ایرانی‌ها، به صددرصد رساند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 284
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران