پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 1025 تاریخ : 1390/04/22-00:00:00
,9,
با پرداخت یارانه به تولید، نرخ شیر یکسان می شود

با پرداخت یارانه به تولید، نرخ شیر یکسان می شود

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس حذف یارانه خرید شیر را زمینه ساز پرداخت این یارانه به بخش تولید و به دنبال آن یکسان شدن قیمت شیر یارانه ای و آزاد دانست.

به گزارش روز چهارشنبه شبکه تحلیلی، خبری بانک و صنعت : عباس رجایی گفت: پرداخت یارانه از مصرف به تولید شیر از سال ها قبل دنبال می شد تا شیر با کیفیت و ارزان در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.
نماینده مردم اراک بی توجهی به شرایط ذاتی بخش کشاورزی را غیرقابل قبول دانست و گفت: در صورت بی توجهی یا کم توجهی به بخش کشاورزی این بخش با مشکلات زیادی مواجه می شود. به عنوان مثال اگر علوفه به موقع به دامداران نرسد یا در فصل زراعت به موقع به زمین های زراعی کود و نهاده های کشاورزی نرسد، دام یا کشت به موقع تولید نشده و امکان جبران آن نیز تا سال بعد ممکن نیست.
رییس کمیسیون کشاورزی خواستار تخصیص یارانه به بخش کشاورزی شد و افزود: در تمام دنیا دو نوع یارانه به بخش کشاورزی پرداخت می شود، یارانه تولید و یارانه صادرات و این کار برای تسخیر بازار های جهانی از سوی دولت ها انجام می شود.
وی تاکید کرد: به دلیل خاص بودن بخش کشاورزی در ایران، یارانه ها باید به بخش تولید اختصاص یابد. به طور مثال اختصاص یارانه شیر به مصرف، موجب ایجاد رانت و فساد می شد که شیوه ای غلط بود.
به گفته رجایی، یارانه شیر باید به عوامل تولید پرداخت شود و از تولیدکنندگان خواسته شود تا به میزان یارانه دریافتی از قیمت نهایی محصول بکاهند.
نماینده مردم اراک حذف یارانه شیر یارانه ای را زمینه ساز یکسان شدن نرخ شیر یارانه ای و آزاد دانست و تأکید کرد: قاعده این است که با حذف یارانه شیر، قیمت آن یکسان شود ولی تا این لحظه یارانه ای به تولید کنندگان شیر پرداخت نشده است.
رییس کمیسیون کشاورزی با نکوهش افزایش هزینه های تولید محصولات لبنی و پافشاری بر ثبات قیمت محصول نهایی، گفت: وقتی همه عوامل تولید شیر و محصولات لبنی از جمله نهاده های تولید و هزینه های حمل و نقل افزایش می یابد، منطقی نیست که بر عرضه این محصولات به قیمت های تکلیفی پافشاری شود. وقتی آزادسازی قیمت ها در دستور کار دولت قرار می گیرد باید اجازه داد نظام عرضه و تقاضا، نرخ خود را تعیین کند. مداخله در قیمت ها شیوه نادرستی است که جز آثار روانی منفی تأثیر دیگری ندارد.
وی در عین تاکید کرد: این سد با فشار سنگین هزینه ای که در پشت خود دارد، دیر یا زود شکسته می شود، ولی قطعا اگر به بازار عرضه و تقاضا اجازه تعادل در قیمت ها داده شود مطمئنا قیمت ها در یک نقطه، ثبات پیدا می کند.
رجایی یکپارچه دیدن زنجیره تولید را موجب پایبندی عوامل تولید به سیاست های اصولی دانست و تأکید کرد: وقتی نرخ دستمزد، مواد اولیه، علوفه، واکسن، گاز، برق و آب واحدهای دامداری و کارخانجات محصولات لبنی آزاد می شود چطور می توان شیر یا محصولات لبنی را به قیمت های دستوری عرضه کرد؟ آیا این عمل موجب ضرر و زیان تولیدکنندگان و تعطیلی واحد های دامپروری و کارخانجات صنایع لبنی نمی شود؟

   

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 480
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران