پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 1024 تاریخ : 1390/04/22-00:00:00
,9,
وزارت بازرگانی فروش گندم را برای کشاورزان مشکل کرده است

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس:

وزارت بازرگانی فروش گندم را برای کشاورزان مشکل کرده است

و ی همچنین خواستار برنامه ریزی سریع وزارت بازرگانی برای حمل مشکل خرید تضمینی گندم شد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، ثبت نام اینترنتی، بی توجهی به تولیدکنندگان خرد گندم، متمرکز شدن خرید گندم در سیلوها و جمع آوری مراکز خرید روستایی را مهمترین مشکلات کش

به گزارش روز چهارشنبه شبکه تحلیلی، خبری بانک و صنعت :عیسی جعفری از بروز برخی مشکلات در روند خرید تضمینی گندم کشاورزان از سوی وزارت بازرگانی خبر داد و گفت: برخی برنامه ریزی های وزارت بازرگانی برای خرید تضمینی گندم، فروش گندم را برای کشاورزان روستایی ما مشکل کرده است.
کشاورزان روستایی هنوز امکانات و دانش کافی برای ثبت نام اینترنتی برای فروش گندم خود ندارند
نماینده مردم کبودراهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی، یکی از اساسی ترین مشکلات کشاورزان برای فروش گندم تولیدی خود را در نحوه پذیرش آنان از سوی وزارت بازرگانی اعلام کرد و گفت: به کشاورزان تکلیف شده است که برای فروش گندم ثبت نام اینترنتی کنند، در صورتی که اغلب کشاورزان ما روستایی هستند و هنوز امکانات و دانش کافی برای انجام چنین اموری در اختیار آنان نیست.
وی همچنین افزود: مشکل تنها به ثبت نام اینترنتی ختم نمی شود، زیرا کشاورزان حتی اگر هم امکانات ثبت نام داشته باشند، بر اساس تکلیفی که وزارت بازرگانی بر آنان کرده است، باید مقدار گندم تولیدی خود و روز دقیق تحویل گندم را در سایت وارد کنند و نوبت بگیرند، در صورتی که هر کس ذره ای با کشاورزی آشنا باشد به مشکلات طبیعی برداشت آگاهی خواهد داشت و می داند که تعیین مقدار و روز دقیق برداشت و آماده شدن محصول برای ارائه کاری سخت و مشکل آفرین است.
افزایش هزینه کشاورزان با تعطیلی مراکز خرید گندم در روستاها و متمرکز شدن خرید گندم در سیلوها
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان این که تولید گندم در شبکه گسترده ای از روستاهای کشور اتفاق می افتد و اغلب این روستاها از سیلوهای گندم دور هستند، تعطیلی مراکز خرید گندم در روستاها و متمرکز شدن خرید گندم در سیلوها را یکی دیگر از اساسی ترین مشکلات کشاورزان برای فروش گندم خود ارزیابی کرد.
نماینده مردم کبودراهنگ و بهار در مجلس ادامه داد: سال های قبل در هر کدام از بخش ها و مراکز بخش های کشور مراکز خرید گندم وجود داشت که نزدیکی این مراکز به روستاها موجب دسترسی آسان روستائیان به این مراکز و فروش اسان گندم تولیدی آنان بود که امسال متأسفانه این مراکز تعطیل و خرید گندم به سیلوها منحصر شده است و همین موضع موجب افزایش هزینه های کشاورزان برای فروش گندم تولیدی خود شده است.
در مکانیزم وزارت بازرگانی برای خرید گندم جایی برای کشاورزان کم محصول نیست
جعفری با بیان اینکه تعطیلی مراکز خرید گندم در روستاها علاوه بر افزایش هزینه فروش برای کشاورزان، مشکلات دیگری نیز بوجود آورده است، نادیده گرفته شدن کشاورزان خرد و کم محصول را یکی از این مشکلات اعلام کرد و گفت: کارشناسان وزارت بازرگانی باید بدانند که کامیون های مخصوص حمل گندم، کامیون های 10 تن هستند و کشاورزی که تنها دو یا سه تن گندم تولید کرده نباید مکلف به فروش گندم خود به سیلوها شود.
وی همچنین افزود: وقتی کشاورزان مکلف می شوند گندم تولیدی خود را تنها به سیلوها تحویل دهند، کشاورزی که دو یا سه تن گندم تولید کرده است ناچار یا باید یک کامیون 10 تن اجاره کند و با کلی هزینه گندم خود را به سیلو بفرستد و یا اینکه گندمی را که یک سال برای آن زحمت کشیده است، از سر ناچاری به قیمت ناچیزی به دلالان بفروشد.
کارشناسی نامناسب کیفیت گندم؛ بهانه ای برای خرید گندم کشاورزان به قیمتی پایین تر از قیمت واقعی
سخنگوی کمیسیون کشاورزی با انتقاد از عملکرد برخی کارشناسان مراکز خرید گندم، تأکید کرد: دستورالعمل وزارت بازرگانی برای کاهش 10 تومان قیمت خرید تضمینی به ازای هر درصد سن زدگی نباید بهانه ای برای برخی از کارشناسان باشد تا هر آفت و یا ایرادی را به پای سن زدکی بگذارند و در نهایت گندم تولیدی کشاورزان را به جای 360 تومان قیمت اعلام شده به 300 یا 310 تومان خریداری کنند.
بروز برخی مشکلات در نحوه خرید گندم تضمینی از جمله حضور دلالان و واسطه های خرید گندم در فرآیند خرید تضمینی گندم طی سال های گذشته موجب شد تا وزارت بازرگانی، امسال از مکانیزم جدیدی برای خرید گندم استفاده کند.
در مکانیزم جدید وزارت بازرگانی خرید گندم به سیلوها و برخی مراکز خاص محدود شده است و کشاورزان موظف هستند قبل از مراجعه به این مراکز با درج دقیق میزان گندم تولید خود و زمان تحویل آن در سایتی که به همین منظور در نظر گرفته شده است، ثبت نام کنند. به عقیده برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس، شیوه جدید وزارت بازرگانی برای خرید گندم به دلیل پیچیدگی هایی که دارد موجب ناتوانی کشاورزان برای فروش گندم و بروز مشکلاتی برای آنان شده است.

 

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 304
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران