تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 6464 تاریخ : 1391/07/06-10:06:23
,2,17,
 5هزار و 323 فقره بازرسی نامحسوس از شعب انجام شد

5هزار و 323 فقره بازرسی نامحسوس از شعب انجام شد

بازرسان بانک ملی ایران اعلام کردند،

در محیط های پویا نظیر بانک ها، نظارت از حساسیت ویژه ای برخوردار است و سیستم های نظارتی در این محیط ها به نوعی نقش راهنما را ایفاد می کند به طوری که نظارت و بازرسی دقیق، را

   
 

به گزارش بانک و صنعت به نقل ازروابط عمومی  بانک ملی ایران,بانک ملی ایران نیز بر همین اساس توجه ویژه به امر بازرسی و نظارت بر عملکردها و فعالیت های واحدها و شعب خود دارد به طوری که بر اساس انتخاب هیأت داوران بیست و دومین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی که با موضوع نظارت بانکی و سیاست های احتیاطی در خردادماه امسال برگزار شد، بانک اول در استقرار نظام کنترل داخلی شناخته شد و لوح تقدیر مربوطه توسط رئیس کل بانک مرکزی به آقای حیدری مدیر عامل بانک ملی ایران اهدا شد.
 در همین راستا طی گفت و گویی با آقای اسداللهی رئیس اداره کل بازرسی بانک ملی ایران، دیدگاه های وی در خصوص بحث بازرسی و نظارت مورد بررسی قرار گرفته است.
رئیس اداره کل بازرسی تأکید کرد: برای حفظ سلامت نیروی انسانی و پیشبرد اهداف سازمانی باید نظارت لازم در تمامی سطوح اعمال شود و این بدان معناست که افراد در هر جایگاه شغلی علاوه بر انجام وظایف محوله باید بخشی از زمان خود را برای نظارت اختصاص داده و در خلال انجام امور نیز توجه لازم بر اجرای صحیح عملیات داشته باشند.
آقای مصطفی اسداللهی طی گفت و گویی خبری افزود: با تحقق این امر، همواره میزان تحقق اهداف و انحراف از برنامه ها مشخص می شود که می توان بر این اساس اقدامات تعدیلی را در برنامه ها اعمال کرد.
 وی درباره نقش نظارت و بازرسی در ارتقای جایگاه بانک گفت: کنترل داخلی بخش مهمی از مدیریت هر سازمان از جمله بانک هاست که شامل برنامه ها، روش ها و رویه های مورد استفاده سازمان در دستیابی به رسالت وجودی و اهداف خرد و کلان آن می شود.
 اسداللهی با بیان اینکه هدف نظام کنترل داخلی، بهبود توان مدیریت مالی و اداری از طریق تحدید آن گروه از رفتارهای مالی است که به اتلاف و تخصیص نامناسب منابع و بروز فساد می انجامد، ابراز داشت: استقرار و استمرار یک نظام کنترل داخلی توانمند در سازمان، امکان مدیریت کارآمد و موثر را در سازمان فراهم می آورد. به عبارتی دیگر کنترل داخلی به معنای فرایندی است که به وسیله هیأت مدیره، مدیریت و دیگر کارکنان یک سازمان اجرا می شود و توسط آن دستیابی به اهدافی نظیر اثربخشی و کارایی عملیات، قابلیت اعتماد به گزارشگری مالی و پایبندی به قوانین و مقررات جاری حاصل می شود.
رئیس اداره کل بازرسی نقش این اداره را به عنوان ارزیابی کننده کفایت کنترل های داخلی به منظور ایجاد اطمینان از کارکرد صحیح اجزای کنترل های داخلی، بسیار برجسته و با اهمیت خواند و گفت: اداره کل بازرسی می تواند تضمین کننده شعار «‌هرجا سخن از اعتماد است، نام بانک ملی ایران می درخشد» باشد. وی با تأکید بر اهمیت رویکرد پیشگیرانه در اصلاح مشکلات درون سیستمی گفت: همواره پیشگیری بهتر از درمان است و بر این اساس در کنار درمان، تدوین و طراحی ساز و کارهای پیشگیرانه نیز مدنظر این اداره است.
 آقای اسداللهی در خصوص اعمال نظارت سیستماتیک در بانک گفت: یکی از مفاهیم نظارت سیستماتیک ، کنترل عملیات به وسیله سیستم های رایانه ای است که تعدادی از کنترل ها در نرم افزارهای موجود شعب تعبیه شده است. در عین حال برای آن بخشی از عملیات که امکان کنترل آن به وسیله نرم افزارها موجود نیست و بررسی آن مستلزم استفاده از افراد می باشد، اقداماتی تحت عنوان « کنترل سیستمی عملیات» با شناسایی نقاط کنترلی به وسیله اداره کل بازرسی آغاز شده است که تکمیل و توسعه آن فرایند بازرسی را دگرگون خواهد کرد.
رئیس اداره کل بازرسی در ادامه مقوله نظارت و بازرسی را دو مقوله مجزا دانست و اظهارداشت: نظارت معطوف به تمامی کارکنان، مسئولان و مدیران در تمامی سطوح می باشد و بازرسی نیز به وسیله اداره کل بازرسی و واحدهای بازرسی ادارات امور شعب انجام می شود که در مجموع وضعیت بازرسی بانک ملی ایران در حد قابل قبولی قرار دارد.
 وی در بخش دیگری از سخنان خود، جذب نیروهای جدید و تقویت کادر اداره کل بازرسی و ادارات امور شعب، آموزش بازرسان به منظور مجهز شدن به اطلاعات و تخصص های مورد نیاز، تقویت موضوع ارزیابی کفایت کنترل های داخلی، آسیب شناسی تخلفات، طراحی کنترل های سیستمی و تقویت سامانه کنترل و بازرسی سیستماتیک به منظور تسهیل امور بازرسی را از مهمترین برنامه های در دست اقدام بخش بازرسی بانک برشمرد.
 آقای اسداللهی در ادامه به موضوع بازرسی نامحسوس به عنوان یکی از وظایف مهم اداره کل بازرسی اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه سال 81 شورای عالی اداری کشور مبنی بر « تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع در نظام اداری کشور» بازرسی های نامحسوس با هدف ایجاد ساز و کارهای لازم به منظور نظارت بر نحوه ارائه خدمات مطلوب و موثر به مردم و همچنین برخورد مناسب کارکنان با مراجعان ، صورت گرفته است که در سال 1390 در این بانک، تعداد پنج هزار و 323 فقره بازرسی نامحسوس انجام شده است و آمار مذکور بیانگر میزان اهتمام و توجه بانک ملی ایران به مسائل مشتریان است.
وی در پایان با اشاره به روش های ارتقای سطح نظارت در شبکه بانکی افزود: یکی از مهمترین اقدامات مورد نیاز و ضروری در این خصوص، بحث آموزش و فرهنگ سازی است . افراد باید ضمن آگاهی کامل از جنبه های مختلف امور تحت سرپرستی ، با حیطه مسئولیت های خود نیز آشنایی لازم داشته باشند تا به واسطه این امر بحث نظارت در بانک تقویت شود. علاوه بر آن با فرهنگ سازی مناسب ،‌خود کنترلی در کارکنان تقویت می شود.
 آقای اسداللهی گفت: از دیگر ارکان ارتقای سطح نظارت در شبکه بانکی، امکان دسترسی افراد به آخرین رویه ها و دستورالعمل های اجرایی می باشد. همچنین طراحی مناسب شیوه های اجرای امور به منظور حذف بسترهای تخلف و سوء استفاده یکی از راهکارهای دیگر در این زمینه است


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 138
بانک سپه ، نخستین بانک ایرانی نشان بانک ، شروع یک زندگی دیجیتال طرح آرامش پست بانک ایران