صدور کدبورسی و احراز هویت سجام خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت همراه بانک تمام عیار
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 518759 تاریخ : 1399/06/12-10:36:25
,17,
گزارش دستاوردهای مهم سازمان خصوصی سازی در دولتهای یازدهم و دوازدهم

گزارش دستاوردهای مهم سازمان خصوصی سازی در دولتهای یازدهم و دوازدهم

سازمان خصوصی سازی طی گزارشی مهمترین دستاوردهای خود در دوره فعالیت دولتهای یازدهم و دوازدهم(1392/05/16 لغایت 1399/05/12) را منتشر کرد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان خصوصی سازی، در این گزارش آمده است: بعد از پایان جنگ تحمیلی و با تدوین و اجرای اولین برنامه پنج ساله توسعه کشور، خصوصی سازی نیز عملاً از سال 1370 به صورت جدی مطرح شد و ابلاغ سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری و تصویب قانون مربوطه، موجب گردید تا خصوصی سازی در جمهوری اسلامی ایران شکلی نوین و گسترده به خود گرفته و با اجرای یک رویکرد جدید، اهداف اقتصادی – اجتماعی را دنبال نماید.
اقدامات صورت پذیرفته پیرامون خصوصی سازی در هفت سال اخیر و در دولتهای یازدهم و دوازدهم از ابعاد مختلف بیانگر تلاش مضاعف صورت گرفته در این دولتها جهت تحقق اهداف مترتب بر سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی و قانون مربوط است. در ادامه به دستاوردهای مهم سازمان خصوصی سازی در این دوره اشاره می گردد:

دستاورد اول: ساماندهی طرح توزیع سهام عدالت
بی گمان طرح توزیع سهام عدالت با حدود 50 میلیون نفر مخاطب به عنوان یکی از بزرگترین طرح های دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و از دیدگاه هر فرد ایرانی که دارای دغدغه تحقق عدالت اجتماعی و گذر از یک اقتصاد دولتی به اقتصاد بازار و کاهش حجم دولت است، مورد استقبال قرار گرفته است. ساماندهی طرح مذکور و فراهم کردن بستر لازم جهت بهره مندی مشمولین این طرح که اکثراً جزو پایین ترین اقشار درآمدی جامعه هستند؛ از منافع حاصل از آن و همچنین امکان اداره و خرید و فروش مستقیم این سهام، به عنوان مبنای آزادسازی سهام عدالت از اهم سیاستها و برنامه های سازمان خصوصی سازی طی فعالیت دولتهای یازدهم و دوازدهم بوده است،بطوریکه اگر کارهای کارشناسی و حساسیت و پیگیریهای مستمر دست اندرکاران این امر در سازمان خصوصی سازی در طول این مدت نبود، این طرح بزرگ و ملی که با هدف گسترش مالکیت عمومی به منظور تأمین عدالت اجتماعی تعریف شده بود؛ و حدود 50 میلیون نفر از اقشار مختلف جامعه که بخش اعظم آنها را دهکهای پایین درآمدی جامعه تشکیل می دهد را شامل شده است؛ هیچگاه به سرانجام نمی¬رسید.
در راستای ساماندهی طرح موصوف، موضوعات مهمی از جمله: "تعیین تعداد و گروه های نهایی مشمولین سهام عدالت"، "تعیین پرتفوی قطعی و نهایی شرکتهای سرمایه پذیر سهام عدالت"، "تعیین تکلیف سود سهام عدالت"، "تعیین تکلیف متوفیان سهام عدالت" و همچنین "آزادسازی سهام عدالت" مورد اتخاذ تصمیم قرار گرفت، و تعیین تکلیف گردید. خلاصه نتایج اقدامات صورت گرفته در این خصوص طی دوره فعالیت دولت های یازدهم و دوازدهم به شرح بندهای زیر قابل ذکر است:

1-1-نهایی کردن تعداد مشمولین طرح توزیع سهام عدالت
بر مبنای گزارشات کارشناسی سازمان خصوصی سازی؛ و با توجه به مصوبه جلسه مورخ 1395/08/15 شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی، 49،152،741 نفر به عنوان مشمولین نهایی طرح توزیع سهام عدالت به تفکیک اقشار دریافت کننده سهام تعیین شدند.

2-1- پرتفوی طرح توزیع سهام عدالت
بر پایه گزارشات کارشناسی سازمان خصوصی سازی؛ و به موجب مصوبه شماره 188710 مورخ 1396/09/01 شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی سهام قطعی تخصیص یافته به طرح توزیع سهام عدالت در 49 شرکت سرمایه پذیر به ارزش 266،363میلیارد ریال، به مشمولین طرح تعلق گرفت. لازم به ذکر است ارزش این پرتفوی در حال حاضر 10،585 هزار میلیارد ریال یعنی تقریباً 40 برابر ارزش اولیه سهام تخصیص یافته رسیده است. باتوجه به این امر ارزش سهام در اختیار یک خانوار 5 نفره تحت پوشش نهادهای حمایتی، در حال حاضر حدود 2،000 میلیون ریال می باشد.

3-1- توزیع سود میان مشمولین سهام عدالت
باتوجه به محول شدن مسئولیت اخذ و توزیع سود میان مشمولین سهام عدالت به سازمان خصوصی سازی تا زمان آزادسازی سهام عدالت (بابت سال مال 1395 و پس از آن)؛ این فرآیند به بهترین شکل ممکن و بدون بروز کوچکترین خطایی انجام پذیرفت. ویژگی مهم این کار که آن را از تمام کارهای بزرگ دیگر انجام شده در کشور متمایز نمود؛ این است که اولاً: سود تخصیصی از محل یک ثروت با درآمد دائمی و نه از محل درآمد بیت المال میان اقشار آسیب پذیر توزیع شد؛ بنابراین آثار مبتلا به افزایش نقدینگی را به دنبال نداشت. ثانیاً: سود تخصیصی به حساب تک تک افراد مشمول و نه به حساب سرپرست خانوار واریز می گردید. ثالثاً: بخش اعظم این سود به حساب افراد نیازمند واریز می شد و نه به حساب تک تک افراد جامعه رابعاً: با وجود دامنه بسیار گسترده افراد درگیر در این طرح، هیچگونه اشتباهی در فرآیند توزیع سود مشاهده نگردید.

4-1- طراحی و استقرار سامانه سهام عدالت با استفاده از توان کارشناسی داخلی و ارائه صورتحساب به حدود 50 میلیون نفر مشمول طرح و اخذ شماره شبای بانکی مشمولین به صورت کاملاً الکترونیکی و با کمترین هزینه
در راستای ساماندهی طرح توزیع سهام عدالت، سامانه الکترونیکی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir، طراحی و بستر لازم برای تکمیل طرح با کمک این سامانه فراهم شد. سامانه 100 درصد بومی سهام عدالت، با پایداری و امنیت در برابر حملات فراوان سایبری و با ثبت رکورد 320 هزار مراجعه در ثانیه بدون اختلال و کندی، یکی از موفق ترین و پر افتخارترین سامانه های الکترونیکی ملی کشور می باشد؛ که صرفاً با تکیه بر توان متخصصین و کارشناسان داخلی سازمان خصوصی سازی، طراحی و راه اندازی گردیده است. این طرح بزرگ و ملی در سال 1396 و با شروع به کار دولت دوازدهم و با ارائه صورتحساب به حدود 50 میلیون نفر مشمول طرح که تا آن مقطع کوچکترین تصوری درخصوص میزان، ماهیت، نوع و ارزش سهام تخصیصی به آنان وجود نداشت، به ثمر نشست. متعاقباً و به منظور فراهم کردن بستر توزیع سود سهام عدالت میان مشمولین، نسبت به اخذ و ارائه تأئیدیه شماره شبای بانکی به حدود 42 میلیون مشمول طرح از طریق این سامانه اقدام شد. در سال 1399 نیز با شروع فرآیند آزادسازی سهام عدالت، اقدامات گسترده ای از جمله «تعیین مشمولینی که مایل به دریافت مستقیم سهام خود هستند» و همچنین «میزان دقیق سهام متعلق به هر مشمول از هر شرکت واگذارشده»، با کمک این سامانه انجام پذیرفت.

5-1- آزادسازی سهام عدالت
آزادسازی سهام عدالت پس از ابلاغیه مورخ 1399/02/09 مقام معظم رهبری، در دستور کار وزارت امور اقتصادی و دارائی قرار گرفت. با توجه به این ابلاغیه، آزادسازی سهام عدالت به دو روش «انتقال مستقیم سهام به مشمولین» و «آزادسازی به شیوه غیر مستقیم»، و به ترتیب زیر پیگیری گردید:

الف) انتقال مستقیم سهام به مشمولین
. حدود 19 میلیون نفر از مشمولین (کل مشمولین حدود 49 میلیون نفر می باشند) نسبت به انتخاب روش مستقیم به منظور مدیریت و اداره سهام رأسا توسط خوشان اقدام نمودند.
. در حال حاضر فروش حداکثر 30% ارزش پرتفوی متعلق به مشمولین فوق، از طریق بانک ها و یا شرکت های کار گزاری به وکالت از فرد مشمول، امکان پذیر است و کل سهام این دسته از مشمولین به تدریج طی یک سال قابل معامله خواهد بود و پس از آن بدون محدودیت امکان معامله وجود خواهد داشت.

ب) آزادسازی به شیوه غیر مستقیم
. پرتفوی سهام حدود 30 میلیون نفر از مشمولین به صورت غیرمستقیم و فعلا از طریق شرکتهای سرمایه گذاری استانی و کانون متشکل از شرکتهای سرمایه گذاری استانی، اداره خواهد شد.
. این دسته از مشمولین پس از پذیرش شرکتهای سرمایه گذاری استانی در بازار بورس اوراق بهادار، سهامدار این شرکتها خواهند بود و از زمان اعلام آزاد شدن خرید و فروش، می توانند نسبت به معامله سهم خود در بورس اقدام نمایند.
. معامله سهام شرکتهای سرمایه گذاری استانی صرفا از طریق بورس و به تدریج طی مدت یک سال امکان پذیر خواهد گردید و پس از آن بدون محدویت انجام خواهد شد.

دستاورد دوم: افزایش سهم بخش خصوصی واقعی از واگذاری های صورت گرفته
از جمله مهم ترین ایرادات بر عملکرد خصوصی سازی در سال های گذشته، نوع ماهیت خریداران و سهم پایین بخش خصوصی واقعی بوده است، به نحوی که سهم بخش خصوصی واقعی از کل واگذاری ها در خوش بینانه ترین حالت طی 12 سال و نیم قبل از استقرار دولت یازدهم به حداکثر 18 درصد می رسیده است. این موضوع در ابتدای استقرار دولت یازدهم در سال1392 مورد آسیب شناسی جدی قرار گفت و اقدامات اصلاحی در نیمه دوم سال 1392 توسط دولت یازدهم جهت رفع این آسیب صورت پذیرفت. مطابق آمار موجود، طی فعالیت دولتهای یازدهم و دوازدهم سهم بخش خصوصی واقعی در حال افزایش بوده و این سهم به نحو چشمگیری بهبود یافته است. بر این اساس سهم بخش خصوصی واقعی از واگذاریها طی سال1393 تا 1396/05/15(دولت یازدهم)، 67.5درصد و در دوره 1396/05/16 لغایت1399/05/12 (دولت دوازدهم) 70 درصد حجم کل واگذاری های آن دوره ها بوده است که نشانگر دستیابی به هدف کیفی واگذاری ها در دولت های یازدهم و دوازدهم است.

دستاورد سوم: تمرکز بر انجام واگذاری از طریق بازار سرمایه و توجه به اهلیت خریداران در واگذاریها
الف) واگذاری سهام بنگاههای مشمول واگذاری از طریق بازار سرمایه و همچنین صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بورس
در راستای اجرای مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی مبنی بر واگذاری سهام و دارایی های تحت مالکیت دولت در چارچوب روش های جاری یا در قالب صندوق های معامله پذیر در بورس (ETF)" تمامی سیاستها و اقدامات سازمان خصوصی سازی طی یک سال اخیر بر همین امر متمرکز گردید؛ و نهایتاً در چارچوب جزء (2) بند (الف) تبصره (2) قانون بودجه سال 1399 کل کشور مبنی بر مجوز تشکیل صندوقهای (ETF) و واگذاری سهام شرکتهای دولتی و متعلق به دولت از این طریق عرضه و واگذاری سهام باقیمانده متعلق به دولت در شرکتهای بزرگ در قالب سه صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF)،در بورس در دستور کار قرار گرفت؛ که با همکاری دستگاههای اجرایی ذیربط از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار در اردیبهشت و خرداد سال 1399، پذیره نویسی و عرضه صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) واسطه گری مالی یکم (متشکل از سهام بانکهای ملت، تجارت و صادرات و بیمه های البرز و اتکایی امین) به ارزشی معادل56 هزار میلیارد ریال به حدود 3 و نیم میلیون نفر از متقاضیان انجام گردید. همچنین اقدامات لازم به منظور پذیرش و عرضه دو صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (پالایشی؛ خودرو و صنایع فلزی) نیز در دستور کار این سازمان قرار دارد. ضمناً در طول یکسال اخیر؛ و در راستای سیاست بازنگری روشهای واگذاری، کلیه واگذاریهای انجام یافته توسط سازمان خصوصی سازی از طریق بازار سرمایه انجام پذیرفته است و هیچ واگذاری از طریق سایر روشها از جمله مزایده و مذاکره انجام نشده است.

ب ) بازنگری در چگونگی احراز ¬صلاحیت و اهلیت خریداران
تا قبل از سال 1398 و در چارچوب قوانین و مقررات موجود تا آن مقطع، صرفاً دستورالعمل روش انتخاب مشتریان استراتژیک و متقاضی خرید سهام کنترلی و مدیریتی مصوب سال 1393 هیأت واگذاری به عنوان مستند قانونی احراز صلاحیت و اهلیت خریداران ملاک عمل می بود، لیکن بدلیل برخی چالشهای پیش آمده در واگذاری برخی شرکتها طی سالهای اخیر و همچنین الزام قانونی (قوانین بودجه سالهای 1398 و 1399 کل کشور) برای احراز صلاحیت حرفه ای و اهلیت متقاضی، دستورالعمل یاد شده طی سال 1398 مورد بازنگری قرار گرفت و اصلاحیه آن در دی ماه 1398 برای احراز صلاحیت عمومی (نداشتن بدهی معوق بانکی، عدم سوءپیشینه کیفری موثر و...) و صلاحیت تخصصی (صلاحیت فنی و مدیریتی و تمکین مالی) متقاضیان خرید سهام شرکت¬های مشمول واگذاری به صورت کنترلی و مدیریتی، به تصویب هیأت واگذاری رسید، و از آن مقطع تاکنون این دستورالعمل در تمامی واگذاریهای مربوطه رعایت شده است.

دستاورد چهارم- تحقق 43 درصد از واگذاریها طی دوره 7 ساله فعالیت دولتهای یازدهم و دوازدهم
سازمان خصوصی سازی از ابتدای سال 1380 لغایت 1399/05/12، ارزشی معادل 1،751،580 میلیارد ریال از سهام و دارایی های متعلق به دولت و شرکت های دولتی را به بخش غیر دولتی واگذار نموده است. آمار مقایسه ای ارزش کل واگذاری ها در دولت های یازدهم و دوازدهم (1392/05/16 لغایت1399/05/12) نسبت به دوره 1380 لغایت 1392/05/12 (دولتهای پیشین)، به شرح زیر، نشان می دهد، طی دوره فعالیت های دولت های یازدهم و دوازدهم ارزشی معادل 752،354 میلیارد ریال از سهام و دارایی های متعلق به دولت و شرکت¬های دولتی واگذار شده است که این میزان واگذاری معادل 43 درصد ارزش کل واگذاریهای انجام یافته می باشد.

دستاورد پنجم- تحقق بیش از 100 درصدی تکالیف اهداف درآمدی حاصل از واگذاریها
در دوره فعالیت دولت های یازدهم و دوازدهم، با تلاش های صورت گرفته توسط سازمان خصوصی سازی مبلغ 914،962 میلیارد ریال معادل 101 درصد هدف وصول درآمد پیش بینی شده در قوانین بودجه سنواتی محقق گردیده است در حالی که این میزان در دولت های پیشین، از سال 1380 تا پایان 6 ماهه 1392 معادل 231،870 میلیارد ریال یعنی 73 درصد هدف وصولی پیش بینی شده در قوانین بودجه سنواتی بوده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 196
طرح آرامش اپلیکیشن پرداخت صاپ پست بانک ایران