پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 445463 تاریخ : 1397/10/19-15:01:27
,8,
پیشنهاد دو طرح برای مردمی کردن بورس/طراحی اوراقی با بازدهی ریالی و ارزی

رئیس سازمان بورس خبرداد:

پیشنهاد دو طرح برای مردمی کردن بورس/طراحی اوراقی با بازدهی ریالی و ارزی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از ارائه دو طرح به دولت برای افزایش مشارکت مردم در بورس اوراق بهادار و اقتصاد ملی خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ دکتر شاپور محمدی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر کمتر از 10 درصد جمعیت در بازار سرمایه حضور دارند و چه برنامه‌ای برای افزایش مشارکت مردم در بورس وجود دارد، گفت: برای مشارکت عموم مردم در بورس، لازم است، برای این که مردم دچار زیان ناشی از نوسان سهام نشوند، در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشارکت کنند.

وی افزود: برای باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های اصل 44 قانون اساسی که واگذار نشده است، در قالب صندوق‌های قابل معامله بورسی ETF به صورت نقد و اقتصاد شامل 60 درصد اقساط  و 40 درصد آورده نقدی مردم، سهام این شرکتها در قالب صندوق به تمام خانوارهای ایرانی واگذار شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: سرمایه‌گذاری مردم در صندوق‌های قابل معامله با یک سقف معین و با تخفیف 20 درصد قیمت تابلوی بازار و داشتن اختیار فروش از طرف دولت توسط خریداران یونیت‌ها و یا واحدهای صندوق قابل معامله طراحی شود و مردم می‌توانند این یونیت‌ها را خریداری کرده و دارنده سهام این صندوق‌ها شوند.

دکتر محمدی همچنین از ارائه پیشنهادی به دولت برای هدایت نقدینگی به سمت تولید و بورس، خبر داد و گفت: با این کار همچنین افزایش مشارکت مردم و ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری و افزایش تعداد دارندگان کدهای معاملاتی دنبال می‌شود.

به اعتقاد وی، به این طریق می‌توان نقدینگی‌ های ریز جامعه را جمع کرده که در کاهش تورم و کنترل سفته‌بازی در ارز و طلا نقش داشته باشد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار  ادامه داد: طرحی برای افزایش حضور مردم در بازار به وزیر امور اقتصادی و دارایی پیشنهاد دادیم که اگر ان‌شاءالله تصویب شود، این روش بعد از مصوبه ستاد هماهنگی دولت،  راهکاری برای جذب مشارکت مردم در اقتصاد خواهد بود.

طراحی اوراقی با بازدهی ریالی و ارزی

دکتر محمدی پیشنهاد دوم را برای مشارکت دادن مردم در بورس و اوراق بهادار، فروش اوراق هیبریدی یا ترکیبی در بازار سهام با بازده ریالی و ارزی عنوان کرد و گفت: معتقدیم برای پروژه‌هایی که بازده و فروش ارزی دارند، این راهکار قابل اجرا است و دولت در محاسبه نرخ سود این اوراق با معیار نرخ بهره بین بانکی لندن لایبور  + Xدرصد برای این اوراق طراحی کند و این معیار به تصویب جلسه سران سه قوه برسد که نرخ بازده این اوراق لایبور ایکس چقدر باشد. اگر دولت دسترسی به بازار ارز دارد و با مصوبه سران سه قوه باشد، این طرح یعنی اوراق هیبریدی با بازده ارزی و ریالی قابل اجرا است و اگر دولت دسترسی به ارز نداشت، بازده ریالی این اوراق به صورت 2 تا 3 درصد بالاتر از نرخ سپرده بانکی به مردم پرداخت شود.

دبیر شورایعالی بورس افزود: پروژه‌های تولیدی کشور با اوراق ارزی و ریالی ترکیبی قابلیت تأمین مالی دارد و در واقع این اوراق یک نوع اوراق مشارکت شامل صکوک اجاره، قرارداد جعاله، وکالت، اوراق منفعت و مشارکت به عنوان انواع ابزار مالی اسلامی قابل استفاده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: این دو پیشنهاد برای مشارکت دادن مردم در بورس و اقتصاد ملی به وزارت اقتصاد ارائه شده که بستگی به این دارد، دولت آن را تصویب کند و اگر مردم از این اوراق و سهام استقبال کنند، می‌توانیم به همه مردم این یونیت‌های صندوق‌ها را ارائه کنیم و همه اینها بستگی به استقبال مردم دارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 265
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران