پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 444395 تاریخ : 1397/10/08-19:34:14
,8,
پایان روند اصلاح، آغاز یک تحرک مثبت

خاندوزی:

پایان روند اصلاح، آغاز یک تحرک مثبت

مدیر سرمایه گذاری شرکت بیمه کوثر شرایط بازار را به گونه ای ارزیابی کرد که به نظر، تداوم اصلاح قیمتی چندان محتمل نیست. علاوه بر آن، انتشار گزارش های ماهانه و فصلی، تغییر سیاست های بانکی و مکانیسم جدید خرید حقوقی ها از مواردی بود که این کارشناس در روند آتی بورس موثر دانست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، نوید خاندوزی، مدیر سرمایه گذاری شرکت بیمه کوثر ضمن اشاره به چشم انداز گزارش های ماهانه صنایع بورسی به تحرکات مثبت اخیر بازار سهام در مواجه با خبرهای کلان اقتصادی اشاره کرد.

خاندوزی در ابتدا در خصوص مسیر اصلاحی هفته های اخیر شاخص کل بازار سهام این چنین توضیح داد: بازار طی هفته های اخیر مسیر نزولی ملموسی را طی کرد و بسیاری از شرکت ها بین 20 تا 30 درصد افت قیمت را به ثبت رساندند.

وی در ادامه بیان کرد: به نظر می رسد سهامداران در دوران مزبور، انتظارات آتی و اتفاقات جاری را، در قیمت سهم لحاظ کرده اند. این اتفاقات که شامل تحریم های اقتصادی اخیر، کاهش قیمت های جهانی به خصوص نفت بوده است، در این مدت اثرگذاری خود را داشته است.

رصد محرک های رشد بورس

مدیر سرمایه گذاری شرکت بیمه کوثر همچنین افزود: بازار در شرایط فعلی به حالت پایدار رسیده و افت بیشتر قیمت ها چندان منطقی به نظر نمی رسد. بلکه بیشتر سهامداران در انتظار محرک جدید برای رشد بازار هستند.

وی افزود: این محرک ها می تواند مربوط به کدال، تغییرات در قوانین سود بانکی و تصمیمات جدید بازیگران حقوقی باشد.

خاندوزی با اشاره به گزارش های ماهانه شرکت ها که تا پایان هفته منتشر می شود گفت: اهمیت گزارش های ماهانه از این جهت است که کاهش فروش شرکت ها بر اثر تحریم ها را باید در صورت های مالی شرکت ها لحاظ کرد.

وی در ادامه بیان کرد: گزارش های ماهانه عملکرد واقعی شرکت ها را نشان می دهد. اگر ارقام فروش شرکت ها به میانگین فروش ماه های قبل نزدیک باشد، حاکی از آن است که تحریم ها نتوانسته در عملکرد شرکت ها تاثیر چندانی داشته باشد. در این شرایط سهامداران می توانند انتظارات خود را تعدیل کنند و از این شرکت ها خرید کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در توضیح عملکرد صنایع مصرفی یا صنایع وابسته به تورم نیز این چنین گفت: این صنایع را باید در چند بخش جداگانه بررسی کرد. به عنوان مثال صنعت غذایی به دو بخش فروش و صادرات تقسیم می شود.

وی تشریح کرد: فروش شرکت های غذایی در نیمه دوم سال روند مطلوبی داشته است. مزیت مهم این شرکت ها ناکارامدی تحریم ها در میزان فروش است. اما باید در رابطه با این صنایع دقت کرد که حاشیه سود این شرکت ها به واسطه افزایش بهای تمام شده که بخشی از آن به واسطه مواد مصرفی یا مواد بسته بندی بوده است، نیز افزایش پیدا کند.

تغییر قوانین سود بانکی، به نفع بورس

مدیر سرمایه گذاری شرکت بیمه کوثر در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص تغییر قوانین نرخ سود بانکی و اثر آن در بازار سرمایه گفت: شورای پول و اعتبار طی چند روز اخیر بانک ها را موظف کرد ملاک محاسبه سود سپرده های کوتاه مدت را حداقل مانده حساب در یک ماه در نظر بگیرند. این اتفاق اگر اجرایی شود، برای بازار سرمایه اثرات بسیار مثبتی در پی دارد.

وی افزود: در این شرایط اگر فردی سود بدون ریسک 20 درصد بخواهد، باید دارایی خود را به مدت یکسال در بانک نگه داری کند. این روند بازار پول را تضعیف و قدرت بازار سرمایه را افزایش می دهد. در این شرایط قطعا جذابیت بازار سرمایه بیشتر از قبل می شود.

خاندوزی همچنین بیان کرد: در شرایطی که نرخ سود بانکی محدود شود، افراد حرفه ای و باهوش در بازار نقدینگی خود را به سمت خرید اوراق بهادار هدایت می کنند. زیرا اوراق نیز با نرخ سود جذاب و امنیت سرمایه گذاری می تواند گزینه بسیار خوبی برای عموم مردم باشد.

وی در پایان بیان کرد: در این که قیمت های کنونی در بازار ارزنده است، شکی نیست. اما نکته ای باید مد نظر قرار بگیرد ایجاد انگیزه میان سهامداران برای خرید است. طی این مدت سهامداران نگرانی هایی در خصوص موضوعات کلان اقتصادی داشتند که رفته رفته با شفاف سازی این موضوعات می توان شاهد ورود موج جدید نقدینگی در بازار سهام بود.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 376
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران