پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 446940 تاریخ : 1397/11/03-19:50:03
,25,
نجات اقتصاد ایران در گرو حمایت از صنایع کوچک است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

نجات اقتصاد ایران در گرو حمایت از صنایع کوچک است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که توسعه صنایع کوچک، تولید و اشتغال را به دنبال دارد، گفت: نرخ سود بانکی در کشور ما جزء نرخ‌های بالای دنیاست و تولید کننده داخلی توانایی رقابت با سایر کشورها را ندارد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی ایزیپو، حمید گرمابی با اشاره به نقش صنایع کوچک در توسعه اقتصاد اظهار کرد: یکی از مدل‌های اصلی توسعه اقتصادی در اروپا، حمایت از صنایع کوچک است. بنابراین ایران نیز برای دستیابی به توسعه صنعتی، باید از صنایع کوچک موجود به‌درستی حمایت کند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر صنایع بزرگ کشور با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، افزود: صنایع کوچک توان بالایی در اشتغالزایی دارند؛ از سوی دیگر، اشتغالزایی در بنگاه‌های کوچک نسبت به صنایع بزرگ به سرمایه کمتری نیاز دارد.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نجات اقتصاد ایران در گرو حمایت از صنایع کوچک است، اضافه کرد: در صنایع بزرگ، اتوماسیون بالاست؛ به همین دلیل برای تولیدات به نیروی انسانی کمتری نیاز است، درحالی که در صنایع کوچک می‌توان اشتغال بسیاری ایجاد کرد.

گرمابی با بیان این‌که سرمایه در گردش یکی از نیازهای ضروری برای توسعه صنایع کوچک است، ادامه داد: هزینه بالای پول یکی از مشکلات تولید در داخل است. نرخ سود بانکی در کشور ما جزء نرخ‌های بالای دنیاست. بنابراین تولید کننده داخلی توانایی رقابت با کشورهایی مانند چین را نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: بسته‌های حمایت از صنایع کوچک در صورتی کارآمد است که سود بانکی پایینی داشته باشد. در حال حاضر بسیاری از صنایع کوچک با مشکلات کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند و در صورتی که مورد حمایت دولت و بانک مرکزی قرار نگیرد، ورشکستگی آن‌ها دور از انتظار نیست.

به زعم عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، صنایع کوچک و متوسط می‌توانند تحولی اساسی و ارزش افزوده‌ای کم‌ نظیر را با خود به عرصه صنعت و تولید آورده و باعث رشد کمی و کیفی درخور توجهی شوند؛ اما این مستلزم حمایت از آنان در نوسان‌های اقتصادی است تا روند کارآفرینی، تولید و اشتغال تداوم داشته باشد.

گرمابی با تأکید بر این‌که در شرایط تحریم صنایع کوچک راحت‌تر می‌توانند با شرکت‌های موجود در منطقه تبادل اقتصادی داشته باشند، بیان کرد: صنایع کوچک و متوسط از طریق چهار کانال کارآفرینی، نوآوری و تغییر فناوری، پویایی صنعت و در نهایت ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش درآمد بر اقتصاد جهانی تأثیرگذارند.

وی با بیان این‌که می‌توان محصولات صنایع کوچک را به کشورهای همسایه صادر کرد، یادآور شد: حجم مبادلات تجاری 15 کشور همسایه ایران، 350 میلیارد دلار است؛ این درحالی است که ایران تنها یک درصد و حدود 4 میلیارد از این بازار را در اختیار دارد.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ظرفیت و توانایی صنایع کوچک داخلی به گونه‌ای است که به‌راحتی می‌تواند 10 درصد از بازارهای کشورهای همسایه را تحت تسلط خود قرار دهد. شرکت‌های صادراتی می‌توانند کمک‌های شایانی برای صادرات تولیدات صنایع کوچک باشند.

گرمابی یادآور شد: صنایع کوچک نمی‌توانند به‌تنهایی در صادرات موفق شوند. بنابراین بایستی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تمام توان و با ایجاد و راه‌اندازی شرکت‌های صادراتی، زمینه صادرات را برای این صنایع فراهم کند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 224
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران