در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم تعهدی به ضمانت ملل بانک پارسیان خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 512413 تاریخ : 1399/02/18-17:23:56
,17,
مشکلات جدید پیش روی رسیدگی به پرونده های مودیان مالیاتی

مشکلات جدید پیش روی رسیدگی به پرونده های مودیان مالیاتی

روند گذشته رسیدگی به پرونده ها مزیت قابل توجهی برای سازمان امور مالیاتی بود که منجر به عدم ارجاع پرونده و اتلاف وقت در مراجع ذیصلاح بالاتر (هیات 251 و دیوان عالی کشور) می شد.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت، جعفر نادری عضو انجمن حسابداران خبره ایران با اشاره به تجارب و روند پیگیری پرونده های مالیاتی عدیده و همچنین بررسی مفاد قوانین مالیات حاکم بر شرکت ها و بنگاه های اقتصادی کشور گفت: در طی روند بررسی های کلیه پرونده ها از طرف نماینده های سازمان امور مالیاتی وفق بند 3 ماده 244 قانون مالیاتهای مستقیم، فرآیند رسیدگی در گذشته با حضور نماینده تشکل صنفی و همچنین حمایت های تخصصی و شناخت صنعت و استناد به بخش نامه های مرتبط وزارت صنعت و معدن با هر پرونده، کمک های شایانی در روند رسیدگی و صدور احکام توافقی که منجر به نتایج رضایت بخش برای طرفین دعوی و قطع پیگیری از طرف مودیان در این هیات ها بوده، ولی با توجه به تغییر نامناسب فرایند و حضور نماینده مجامع حرفه ای که جایگزین نمایندگان تشکل صنفی بوده که مزیت وجود آنها برای مودیان و انجام حمایت های صنفی با هدف حصول نتایج رضایت بخش و کاهش کلیه پرونده ها در جریان رسیدگی را میسر می نمود، از طرفی روند گذشته مزیت قابل توجهی برای سازمان امور مالیاتی بود که منجر به عدم ارجاع پرونده و اتلاف وقت در مراجع ذیصلاح بالاتر (هیات 251 و دیوان عالی کشور) تحقق می یافت.

استقلال رأی هیات ها شکننده و فاقد پشتوانه تخصصی

نادری در ادامه بیان کرد: همانگونه که در تبصره های این ماده عنوان شده، ساختار و محل استقرار هیات های حل اختلاف مالیاتی وابسته به ادارات کل امور مالیاتی است و فاقد استقلال مالی می باشند که این نکته با اهمیت می تواند هرگونه استقلال رأی هیات ها را به شدت شکننده و فاقد پشتوانه تخصصی نشان دهد. عدم استقلال کامل تشکیلاتی که باعث شده عموما هیات های حل اختلاف از نگاه مؤدیان مراجعی اعتماد ساز ، کارگشا و بازدارنده از ادامه دعوی مالیاتی، محسوب نشود.

نادری: وابسته بودن حق الزحمه به بودجه سازمان ذینفع باعث وابستگی شدید هیات ها به سازمان مربوطه و اعمال نظر و دخالت آشکار سازمان در آرای صادره می شود.

این کارشناس مالی خاطرنشان کرد: دبیرخانه هیات های بدوی و تجدید نظر در سازمان امور مالیاتی مستقر بوده و حق الزحمه نیز توسط این سازمان پرداخت می شود، مضافا اینکه سامانه معرفی و تعیین نمایندگان هیات ها در اختیار این سازمان است که این موضوع همچنان تعارض با منافع و نافی استقلال هیات ها می باشد و تجربه اجرای قانون فعلی به وضوح و به روشنی نشانگر این است که اداره امور دبیرخانه هیات ها و همچنین وابسته بودن حق الزحمه به بودجه سازمان ذینفع باعث وابستگی شدید هیات ها به سازمان مربوطه و اعمال نظر و دخالت آشکار سازمان در آرای صادره می شود.

نادری افزود: ارتقاء کیفیت در آراء صادره از سوی هیات ها در بند 2 ماده 244 قانون مالیات های مستقیم منوط به وجود قضات تخصصی و آشنا با امور مربوطه است، در ادامه وی اشاره کرد ، عدم حضور قاضی خبره در امر مالیات و نیز عدم تخصص برخی نمایندگان صنفی، موجب شده تا برخی آراء هیات بدون اظهار نظر موجه و مدلل ، اعتراض مؤدی را به دنبال داشته باشد و منجر به عدم رضایت طرفین دعوی است و باعث ادامه فرآیند دادخواهی در مراجع بالاتر می شود.

جعفری نادری مدیر گروه تخصصی حسابداری پارسا تراز و عضو انجمن حسابداران خبره ایران با توجه تجارب تخصصی، پیشنهادات خود را در این زمینه به شرح زیر بیان کرد:

* به اصلاح ماده 244 قانون مالیات های مستقیم در راستای اعتلای استقلال، بی طرفی دادرسی مالیاتی و تخصصی کردن ترکیب هیات ها و پیامدهای آتی منجر به ایجاد اعتماد عمومی و رضایت مندی مودیان محترم مالیاتی خواهد شد

* ایجاد ساختمان اداری مستقل با اعتبار و بودجه مستقل تحت نظارت دیوان عدالت اداری یا سایر مراجع مرتبط غیر از سازمان امور مالیاتی

* تشکیل کارگروه های فنی و حرفه ای با استفاده از ظرفیت های منابع انسانی و بازنشسته سازمان امور مالیاتی که حداقل وابستگی مستقیم را نداشته و اشخاص فنی از جامعه حسابداران رسمی و آموزش های مستمر در حین کار و فعالیت به صورت موردی، با توجه به تخصص فرد در پایه های مختلف مالیاتی

* آموزش فنی و تخصصی نمایندگان مجرب و با تحصیلات مرتبط اتاق بازرگانی و اصناف و آشنایی بیشتر با اصول دادرسی مالیاتی و جایگاه مربوطه

* آموزش ها و برگزاری کلاس های تخصصی و حرفه ای برای کادر مالیاتی کلیه واحد ها جهت بالا بردن کیفیت رسیدگی ها و صحت آنها، جهت جلوگیری از تراکم پرونده ها به هیات های حل اختلافی

* ایجاد انگیزه و حمایت مادی سازمان امور مالیاتی از نیروهای مالیاتی جهت ایجاد انگیزه و تعلق خاطر و تعهد نسبت به کار و حقوق مودیان مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 169
نحستین ، بزرگترین شد قرعه کشی موبایلت اپلیکیشن پرداخت صاپ طرح آرامش پست بانک ایران