پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 445563 تاریخ : 1397/10/21-14:15:26
,17,
سال 96 حدودا 350 میلیارد سرمایه گذاری در حوزه وی سی انجام شد

گزارش دورنمای سرمایه گذاری در سال آینده

سال 96 حدودا 350 میلیارد سرمایه گذاری در حوزه وی سی انجام شد

در سال 96 حدودا 350 میلیارد سرمایه گذاری در حوزه وی سی انجام و این روند افزایشی بوده است.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت رضا زرنوخی رئیس انجمن وی سی ایران، در خصوص وضعیت شرکت ها در ایران گفت: اتفاقی که در سیستم سرمایه گذاری ایران در دو سه سال اخیر افتاد بسیار جالب بود. همچنین صندوق هایی در قالب صندوق سرمایه گذاری، صندوق های پژوهش و فناوری و از سال گذشته به نهاد بورس مجوز صندوق های جسورانه بورس اعطا شد که از 13 تقاضای اولیه شش تقاضا فعال و در حال سرمایه گذاری هستند.

وی با بیان اینکه تمرکز عمدتا در حوزه سرمایه گذاری استارت آپی بصورت پروژه های خدماتی، وب سروی و IT است، افزود: امیدواریم در سال آینده با تغییر ترندی که مدنظر در حوزه تکنولوژی و استارت آپ است علاقه سرمایه گذاران مطرح و متناسب با علایق سرمایه گذاران بتوان حوزه های جدید هم آغاز شود. 

رئیس انجمن وی سی ایران تاکید کرد: شاید در حال حاضر نقش منابعی که در اختیار سازمان های دولتی نظیر سازمان فناوری اطلاعات ایران و صندوق نوآوری که می تواند کمک کند در حوزه های پر ریسک تر و ایده های جدید با روش هایی شبیه CoinInvest یا Mach One و با تامین سرمایه گذار پول های بیشتری در این حوزه خرج کنند، لذا امیدواریم شرایط در سال آینده طوری باشد که استارت آپ های جدیدی که قصد ورود دارند با یک فضای سرمایه گذاری و استقبال سرمایه گذاران جدید مواجه شوند.


ترند سرمایه گذاری در اروپا، آمریکا و آسیا

زرنوخی در خصوص ترند سرمایه گذاری در اروپا، آمریکا و آسیا اظهار کرد: ترند سرمایه گذاری در آمریکا در کوارتر اول 2018 حدود 28 میلیارد دلار بوده، در اروپا نیز همین ترند ادامه داشته نوسانات تقریبا مشابه آمریکا است.

وی ادامه داد: از این رو در آسیا مسیر رشد در هشت سال گذشته بشدت افزایشی بوده و در کوارتر اول و دوم 2018 عدد اینوست آسیا از آمریکا و اروپا بیشتر و حدودا بیش از 35 میلیارد دلار بوده، آمریکا کمتر از 30 میلیارد دلار و اروپا بسیار پایین تر، و این اتفاق عجیب و غریبی است که در اکوسیستم چین و هند و کشورهای آسیایی در حال می افتد. 

زرنوخی گفت: به لحاظ حوزه های سرمایه گذاری، معمولا در دنیا نوساناتی حدود 40 الی 45 درصد در حوزه خدمات مبتنی بر ICT وجود دارد و سرمایه گذاری در این حوزه بیشتر از مابقی است.


در ایران چه اتفاقی می افتد؟

وی با بیان اینکه در ایران انجمن وی سی تاسیس شد، افزود: در ابتدا 8 نفر عضو این انجمن بودند و از سال 91 تاکنون این تعداد به بیش از 48 عضو رسیده است که باعث تنوع بازیگران می شود.

رئیس انجمن وی سی ایران در خصوص سرمایه گذاری در حوزه شرکت ها گفت: سال 95 به این دلیل که برخی سرمایه گذاران پرتفوی خود را عقب انداختند، با نوساناتی همراه بود، لذا روند رو به رشد بوده و در سال 96 حدودا 350 میلیارد سرمایه گذاری در حوزه وی سی انجام و این روند افزایشی بوده است. 

وی افزود: در نیمه اول سال جاری به دلیل شوک اقتصادی که وارد شد بخشی از پول هایی که در حوزه وی سی باید وارد شوند به کنار کشیده شد و حدودا 50 درصد افت وجود دارد ولی با اتفاقاتی که در حال رخ دادن است و با رد شوک اقتصادی امیدواریم که در سه ماهه پایان سال این روند بازگردد.

زرنوخی در خصوص حوزه های سرمایه گذاری در ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی اظهار کرد: حدود 47 درصد میانگین حوزه خدمات IT سرویس های مبتنی بر وب شرایط مشابهی دارند. به مناسبت کافه سرمایه براساس آمارهای اولیه و نظر سنجی که از اعضا وی سی انجام شد، در سال 98 قصد انجام چه کاری دارید؟ از 16 عضوی که پاسخ دادند، بیشترین پیش بینی سرمایه گذاری تعهدشان 450میلیارد تومان می باشد و کف سرمایه گذاری حدودا 195 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: تنوع حوزه های مورد علاقه شان برای سرمایه گذاری متنوع می شود و حوزه های مختلفی از خدمات حفظ، تجهیزات، تکنولوژی و کشاورزی انجام می شود و ظرفیت بسیار خوبی است که امیدوارم در سال آینده به ظرفیت اکوسیستم استارت آپی تبدیل شود.

رئیس انجمن وی سی ایران اظهار داشت: مذاکراتی از طریق انجمن وی سی با دو نهاد صندوق معاونت شکوفایی و سازمان فناوری اطلاعات و معاونت اجرایی انجام شد. بدلیل اینکه ورود مستقیم پول دولت به استارت آپ ها مشکل ساز است، با روش Mach One و CoinInvest دولتی ها کنار وس سی ها قرار گیرند و امیدواریم با ورودشان در سال 98 عدد مورد نظر تا 3 برابر افزایش یابد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 277
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران