صدور کدبورسی و احراز هویت سجام خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت همراه بانک تمام عیار
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 519061 تاریخ : 1399/06/17-11:03:10
,17,11,
درخواست راه آهن از ستاد کرونا برای حذف سقف مسافرگیری در قطارها

درخواست راه آهن از ستاد کرونا برای حذف سقف مسافرگیری در قطارها

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: در پی حذف سقف ظرفیت 60 درصدی مسافرگیری در پرواز برای شرکت های هواپیمایی، شرکت های ریلی نیز درخواست کرده اند تا سقف 50 درصدی پذیرش مسافر ریلی حذف شود.

به گزارش بانک و صنعت، سعید رسولی درباره تأثیر شیوع کرونا بر حمل و نقل ریلی اظهار داشت: شیوع این ویروس در آستانه سفرهای نوروزی در کشور اتفاق افتاد؛ این در حالی است که ظرفیت همه شرکت ها در ایام پیک سفرهای نوروزی کاملاً پر می شود و درآمد پایانی سال کمک می کند به شرکت هایی که در طول سال به سبب کمبود مسافر با ضرر گاهی اوقات حتی سیر می کنند.

وی افزود: در همان زمان شرکت ها مکلف شدند همه بلیت های فروخته شده ایام نوروز را مسترد کنند آن هم در انتهای سال که شرکت های حمل و نقلی به لحاظ اقتصادی در یک فشار خاصی قرار دارند، استرداد پول بلیت های فروخته شده، فشار مضاعفی به این مجموعه ها وارد کرد.

رسولی بیان داشت: با این حال شرکت های حمل و نقل ریلی موفق شدند تمامی بلیت های فروخته شده را به طور کامل به مسافران برگردانند؛ حتی مبلغ 10 درصدی هم که طبق معمول بابت هزینه خسارت استرداد بلیت از مسافران کم می شد را در روزهای پایانی سال گذشته به مسافران برگرداندند.

به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن، در مجموع نزدیک به 100 میلیارد تومان شب عید پول استرداد وجوه بلیت شد که شرکت های ریلی به مسافران بازپس دادند.

رسولی با تأکید بر اینکه شرکت های حمل و نقلی بلافاصله می بایست عملیات ضد عفونی را با کیفیت انجام می دادند، گفت: شرکت های ریلی با احساس مسئولیت و تعهد از بهترین مواد و لوازم ضد عفونی کننده برای ضدعفونی واگن ها، ایستگاه ها و غیره استفاده کردند؛ البته این اتفاق، پس از آنکه ستاد ملی مبارزه با کرونا، مجوز آغاز سفرهای ریلی را صادر کرد، رخ داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: شرکت راه آهن هم همانند دیگر دستگاه ها تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کروناست؛ بنابراین در این ستاد، دستور عدم سیر قطارها هیچ وقت به طور صریح صادر نشد بلکه شرکت های بیشتر تابع تقاضا بودند.

رسولی ادامه داد: مردم به دلیل رعایت مسائل بهداشتی سفر نمی کردند بنابراین تعداد سفرها کم شده بود لذا تعداد قطارهای در حال حرکت ما در این ایام، به کمترین تعداد در تاریخ راه آهن رسید؛ اما شرکت ها کار ضد عفونی را انجام می دادند که این هم یک هزینه دیگری بر شرکت های حمل و نقل ریلی تحمیل کرد؛ فارغ از آنکه مسافر وارد قطار می شد یا نه، ضد عفونی ها به طور کامل انجام می شد.

وی افزود: پس از پشت سر گذاشتن پیک اول شیوع کرونا، سفرهای ریلی در کشور کم و بیش شروع شد منتها نسبت به مدت مشابه در سال قبل بسیار کم بود.

رسولی با بیان اینکه در حال حاضر ضریب اشغال قطارها 42 درصد است، اظهار داشت: برای مثال در روز تاسوعا 83 قطار مسافری در کل شبکه در حال سیر داشتیم این در حالی است که طبق معمول روزانه بیش از 120 قطار همیشه در حال سیر در شبکه بوده است.

وی اذعان داشت: این 83 قطار هم با ضریب اشتغال پایین و تعداد کم مسافر در شبکه در حال تردد بودند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره علت کم شدن مسافران بخش حمل و نقل ریلی تأکید کرد: کمبود مسافران قطار دو دلیل دارد؛ اول عدم تقاضای سفر و دوم رعایت پروتکل های بهداشتی؛ شرکت های حمل و نقل ریلی همواره مقید به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی بودند.

رسولی در پاسخ به این پرسش که آیا تسهیلات کرونایی، پاسخگوی زیان های سنگین وارده به شرکت های ریلی است یا خیر؟، گفت: درخواست ما از ستاد ملی مبارزه با کرونا این است که همان تصمیمی که برای شرکت های هواپیمایی گرفته و اعلام شد که ایرلاین ها می توانند به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی در پروازها، از کل ظرفیت هواپیما استفاده کنند، ما هم در بخش ریلی این درخواست را داریم که با توجه به اینکه پروتکل های بهداشتی در قطارها به طور کامل رعایت می شود، شرکت های ریلی بتوانند همه ظرفیت صندلی قطارها را به فروش برسانند؛ این در حالی است که شرکت های ریلی تنها با 50 درصد ظرفیت قطارها در حال حاضر در شبکه سیر می کنند.

وی نحوه حمایت از شرکت های ریلی در برابر آسیب های اقتصادی شیوع کرونا را اعطای تسهیلات دانست و گفت: بنابراین باید شرایطی فراهم شود که شرکت های ریلی بتوانند این تسهیلات را بازپرداخت کنند؛ چون درآمد این شرکت ها از محل فروش بلیت است و باید از این محل، اقساط تسهیلات را بازپرداخت کنند.

مدیرعامل شرکت راه آهن درباره فروش بلیت همه صندلی های قطارها با توجه به لغو مصوبه قبلی ستاد کرونا در خصوص شرکت های هواپیمایی و فروش تا سقف 60 درصد ظرفیت هواپیما و تقاضای بخش مسافری ریلی برای لغو مصوبه این ستاد در زمینه فروش 50 درصد ظرفیت قطارها، گفت: توجیه ایرلاین ها در این خصوص، این بود که هواپیما تهویه مرکزی و گردش هوا دارد؛ این در حالی است که کوپه های قطارها هم پنجره دارد و فضای سالن و کوپه ها هم بزرگ تر است ولی موضوع سقف 50 درصد ظرفیت قطار را رعایت کرده ایم که تا کنون زیان زیادی به شرکت های ریلی وارد کرده است.

وی با اشاره به بازرسی هایی که شخصاً از رعایت پروتکل های بهداشتی در قطارها داشته، در خصوص امکان فروش بیشتر بلیت قطار در ایام بازگشایی دانشگاه ها و افزایش سفرهای ریلی به خصوص با قطارهای حومه ای افزود: باید منتظر بمانیم تا چه اتفاقی می افتد ما با ستاد ملی مبارزه با کرونا مکاتبه کرده ایم اما با تغییر پروتکل موافقت نکرده است؛ شرکت های ریلی تقاضا دارند تا این مصوبه 50 درصدی لغو شود؛ اگر ستاد مجوز دهد، این اتفاق رخ خواهد داد.

رسولی درباره تسهیلات کرونایی شرکت های ریلی گفت: شرکت ها فعلاً در کش و قوس بروکراسی اداری بانک ها در خصوص ضمانت گذاری هستند؛ من شخصاً با مدیران عامل بانک ها دیدار داشته ام و از آنها خواسته ام تا پرداخت تسهیلات تسریع شود؛ بانک ها با توجه به اینکه مسئول بازپس دادن منابع صندوق توسعه ملی هستند، مجبورند تا از شرکت های ریلی ضمانت های سنگینی بابت بازپس دادن تسهیلات کرونایی دریافت کنند.

به گفته معاون وزیر راه، برخی از بانک های عامل، املاک شرکت های ریلی را به عنوان ضمانت می پذیرند؛ اما برخی دیگر از بانک ها، حاضر نیستند مالکیت واگن را به عنوان وثیقه و ضمانت بازپرداخت تسهیلات قبول کنند؛ استدلال آنها این است که ما از سوی بانک مرکزی برخی ضوابط را باید رعایت کنیم و پذیرش واگن قطار به عنوان وثاقت وام، در قوانین بانکی وجود ندارد.

وی درباره علت بالا بودن تأخیر قطارهای مسافری در مقصد، گفت: تأخیر از مبدأ تقریباً به حداقل ممکن رسیده است، اما در مقصد به خصوص در ایستگاه راه آهن تهران که با حجم بالای قطارهای حومه ای در ساعات ابتدایی صبح مواجه بودیم، با تأخیراتی مواجه می شدیم که یکی از دلایل آن، ترافیک شبکه در ساعت صبحگاهی در ایستگاه راه آهن تهران بود؛ همچنین بخشی از مسیر نیز به دلیل تعمیرات مسدود بود که این خرابی به طور کامل رفع شد و کاهش سرعت مسیر را از بین برد. بیش از 10 روز است که روزانه قطارهای حومه ای را چک می کنیم تا تأخیر در مقصد را حذف کنیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 193
طرح آرامش اپلیکیشن پرداخت صاپ پست بانک ایران