سازمان خصوصی سازی آینده برای همه؛ انواع سپرده و تسهیلات خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت یک سرویس خوب؛ سرآغاز پیروزی نقش فناوری اطلاعات در تحقق افق 1404 ایران به دست مهر درختی می نشانیم همراه بانک تمام عیار بیمه تجارت نو موسسه اعتباری کوثر
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi

ارسال خبر در کانال تلگرام

  • | انصراف
شماره: 327625 تاریخ : 1397/01/18-17:47:54
,17,23,
تحقق رشد اقتصادی پیش بینی شده در برنامه ششم به هماهنگی کامل دولت و بخش خصوصی نیازمند است

یادداشت

تحقق رشد اقتصادی پیش بینی شده در برنامه ششم به هماهنگی کامل دولت و بخش خصوصی نیازمند است

روند تهیه و تنظیم و استاندارهای تدوین طرحهای کسب و کار و پذیرش یا رد آنها از سوی سازمان های دولتی مسول و ذیربط هر رشته و شاخه شغلی در کشور اشاره ای گذرا گردید و تاکید شد که با گذشت زمان و تغییرات در رویکردهای مدیریتی ،این روش تاسیس و راه اندازی کسب و کارها بعد از تجربه مدیریتی کشورهای تازه صنعتی و توسعه یافته و بعد ازورود موسسات استارتاپ و مشاورین کارآفرینی و سرمایه گذاری تغییر کرده و اکنون روشهای نوین برنامه ریزی در شرایط اصلاحات و جراحیهای بزرگ اقتصادی در فضای کسب و کارجایگزین روش سنتی شده است.

بانک و صنعت ؛ چرا و به چه علت روشهای راه اندازی بنگاههای کوچک و متوسط در کشورهای تازه توسعه یافته تغییر نموده است؟

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم ،لازم است بیاد آوریم که سند تکلیفی -رسمی دولت و مجلس برای اجرای طرح ها و تصمیمات کلان اقتصادی در کشور از ابتدای سال 1396تا 1401 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه است. وعلی رغم اینکه  بعضی از کارشناسان اقتصادی و مدیریتی به بخش هایی از این برنامه انتقاداتی داشته اند ولی در هر صورت،نقشه راه و مسیر اقتصادی و مدیریتی در  چهار سال آتی اجرای مفاد همین قانون است و منطقی تر اینست که در چارچوب همین برنامه و زبان مشترک کارشناسی به نقد و بررسی معایب و مزایای فرصت های پیش روپرداخته شود . فضای کسب و کار به سه بخش اصلی  (صنعت -کشاورزی -خدمات) تفکیک  میشوند که طی برنامه ششم قرار است پنج میلیون شغل تا سال 1401 در هر سه بخش ایجاد و از تولیدات و خدمات ایرانی حمایت بعمل آید.

بدیهیست ایجاد این تعداد  شغل طی مدت پنج سال به برنامه ریزی دقیق و مدیریت توانمند و متمرکز ستادی و نیز سرمایه گذاری کلان نیاز دارد.

 اولین گام مهم برای ایجاد این تعداد  شغل و حمایت از تولیدات و خدمات ملی ,,شناسایی مناسب ترین  فرصت های شغلی، بر اساس یاری گرفتن از دانش و مهارت علمی کارشناسان  (مدیریت بازاریابی و مدیریت ریسک ) است. 

 متاسفانه به دلایل عدیده که جداگانه قابل تشریح هستند ،بسیاری از سرمایه گذاران و کارآفرینان در ایده یابی فرصت ها  و شناسایی کسب و کارهای برتر با توجه به شرایط موجود اقتصادی تسلط ندارندکه لازمست از سوی کارشناسان دولت و مشاورین تشکل های بخش خصوصی -دانشگا هها و موسسات استارتاپ دراین زمینه حمایت جامع و راهنمایی شوند .

و اما در پاسخ به سوالی که در سطور بالا طرح گردید اشاره به این موضوع لازمست که تا دهه های50و 60 شمسی رویه ایده یابی و تاسیس بنگاههای اقتصادی و تهیه برنامه کسب وکار از سوی سرمایه گذاران و موسسین اولیه شرکت ها با توجه به شرایط و ظرفیت های مناسب  فضای کسب وکار در داخل و خارج  و منابع مالی کافی -امکانات و زیر ساختهای متناسب و سهولت  مقررات صدور پروانه ها و مجوزهای اشتغال از سوی سازمانهای ذیربط دولتی به روش سیستم های مجزا و غیر متمرکز( متقاضی بخش خصوصی-دولت بعنوان مرجع نظارت و مجوزدهنده) در آن زمان به نتایج مطلوب میرسید. 

اما با ورود کشورهای تازه صنعتی شده و اقتصادهای نوظهور با توانمندی بالا دربخش های تولید و خدمات به عرصه رقابت در شرق و غرب آسیا همچون چین،کره جنوبی ،تایوان،سنگاپور،هند ،ویتنام ،مالزی ،وترکیه موجب تغییر روند سیاست های توسعه اقتصادی درکسب وکار بین المللی از یکسو و نیزشرایط تغییر یافته داخلی که تحت تاثیر عواملی همچون:وجود چند میلیون جوان متقاضی کار -تداوم تحریمهای اقتصادی کشورهای غربی-کمبود منابع آب شیرین ناشی ازخشکسالی و مصرف بی رویه آب بخصوص در بخش کشاورزی -پدیدار شدن مشکلات زیست محیطی -تحولات فرهنگ شغلی ناشی از تغییرات بین نسلی -فقدان برنامه استراتژیک توسعه اقتصادی و مشاغل بخصوص بعد از انحلال چند ساله سازمان برنامه و بودجه که موجب وقفه در اجرای برنامه چشم انداز بیست ساله شد ،لذا شیوه سنتی تقاضای تاسیس موردی موسسات کسب و کار به سبک گذشته دیگر کارآیی ندارد واینک الگو برداری از روشهای توسعه اقتصادی -صنعتی کشورهایی که درسطورفوق نامبرده شدند،مدیریت مشترک دولت و تشکل های ذیصلاح بخش خصوصی،همچون اتاقهای بازرگانی وانجمن های مردم نهاد صنعتی و خدماتی وکشاورزی ... با مشارکت و هدایت موسسات استارتاپ به روش مدیریت متمرکز(برای سراسرکشور)و راهبردی نسبت به شناسایی فرصت ها وتوسعه کسب وکارهاییکه  مزیت نسبی و رقابتی دارند ،برنامه ریزی واقدام نتیجه بخش و موثر است.

 کلام آخراینکه،امروزه برای جلوگیری از به هدر رفتن زمان و فرصت ها وهمیاری با بخش خصوصی درحوزه مطالعات وامور فنی واجرایی و هماهنگی در راه اندازی طرحها به وجود موسسات ، استارتاپ، برای توسعه اقتصادی نیاز مبرم داریم.

 

کارشناس مطالعات ریسک و بیمه
حمید رضا حاجی اشرفی



ارسال به دوستان با استفاده از:
Memory usage: 217
رمزت رو فریاد بزن بانک صنعت و معدن هفدهمین سالگرد تاسیس بانک اقتصاد نوین پست بانک ایران موسسه اعتباری ملل بانک خاورمیانه