پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 512209 تاریخ : 1399/02/15-14:51:23
,12,17,
تاثیر حذف چهار صفر از پول ملی در تورم

تاثیر حذف چهار صفر از پول ملی در تورم

امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حذف چهار صفر از پول ملی به تصویب رسید؛ این امر موافقان و مخالفان بسیاری را دارد که مهم ترین مبحث مورد بحث آن ها "تورم" است.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت ، بانک مرکزی، موضوع حذف چهار صفر از پول ملی را در قالب لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی کشور تدوین و در تاریخ 15 دی 1397 جهت بررسی و تصویب به هیئت وزیران ارائه داد. پس از تصویب این لایحه در جلسه 13 مرداد 1398 هیئت وزیران، موضوع برای طی تشریفات قانونی در تاریخ 30 مرداد 1398 به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

نمایندگان نیز در جلسه مورخ 7 مهر 1398 ضمن تصویب یک فوریت این لایحه، آن را جهت بررسی های تکمیلی و ابعاد مختلف اجرایی به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع کردند.

پس از چند جلسه بحث و بررسی با حضور اعضای کمیسیون، مسئولان دستگاه های اجرایی و کارشناسان مربوطه، این لایحه با انجام اصلاحات جزئی در عنوان و متن در ششم بهمن 1398 مورد تصویب آن کمیسیون قرار گرفته و مقدمات طرح موضوع در جلسات صحن علنی مجلس فراهم شد.

حذف چهار صفر موجب تورم بیشتر در اقتصاد

به عقیده بسیاری از کارشناسان حذف چهار صفر از پول ملی تأثیر چندانی در وضعیت اقتصادی کشور ندارد و حتی موجب تورم بیشتر در اقتصاد کشور می شود.

امروز دوشنبه 15 اردیبهشت 1399 ماده تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر تصویب شد.

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بررسی لایحه اصلاح چهار صفر از پول ملی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی درباره شایعاتی مبنی بر اثر حذف چهار صفر در تورم کشور گفت: ما مطمئن هستیم حذف چهار صفر هیچ تاثیری در نرخ تورم ندارد زیرا تورم در اینجا علت است نه معلول که ناشی از تورم مزمن چندین دهه گذشته می باشد.

عدم رابطه حذف چهار صفر و تورم

در همین رابطه محمود جامساز تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بانک و صنعت گفت: اصولا حذف چهار صفر هیچ تغییری در تورم ایجاد نخواهد کرد و هیچ ارتباط منطقی ای بین حذف چهار صفر و تورم وجود ندارد.

وی افزود: در ونزوئلا چندین بار صفرها را از پولشان کم کرده اند و اکنون تورم این کشور به یک میلیون درصد رسیده است. برخی از کشورها صفرها را برداشته اند اما در کنار آن سیاست های ضد تورمی را به کار برده اند و در حقیت تورم را از این طریق کاهش داده اند.

جامساز با بیان اینکه سال گذشته تورم ایران بیش از 41 درصد اعلام شد، گفت: براساس پیش بینی بانک جهانی، تورم امسال 36 درصد است که با وجود ویروس کرونا این میزان تورم افزایش می یابد. حذف صفرها اگر با همین سیاست ها ادامه یابد وادار می شویم صفرهای دیگری را هم از اسکناس ها برداریم.

تحلیگر مسائل اقتصادی اظهار کرد: زمانی که چهار صفر از روی اسکناس ها حذف شود؛ بعنوان مثل ده هزار ریال که هزار تومان می شود، چهار صفر از جلو آن برداشته شود یک تومان می شود از این رو حقوق ها و قیمت ها هم به همین نسبت از لحاظ کمیت اعداد کاهش پیدا می کند.

تحمیل هزینه تعویض اسکناس ها به دولت

وی افزود: با انجام این کار هزینه های بسیار سنگینی برای تعویض اسکناس ها به دولت تحمیل می شود، همچنین هزینه های سنگین دیگری برای تغییر تورم های کامپیوترها، شرکت ها و بانک ها تحمیل می شود و این هزنینه های تحمیل شده مثل این می ماند که پولمان را دور بریزیم ضمن اینکه در حال حاضر اسکناس های ما زیاد هم بزرگ نیستند که صفر از جلو آن برداشته شود.

حذف چهار صفر هیچ تغییری در هزینه های مردم ایجاد نمی کند

جامساز تصریح کرد: اکنون اکثر جامعه از طریق درگاه های الکترونیک کار می کنند و بانک ها، انتقال ها، دستگاه های ATM و دستگاه های کارتخوان باعث می شوند که اسکناس کم تری در جریان قرار بگیرد بنابراین مساله تورم اگر قرار باشد از طریق کم کردن صفرها برداشته شود ممکن است یک اثر روانی را در جامعه بگذارد که سیاست گذار هم دنبال همین قضیه است؛ بعبارتی سیاست گذار قصد دارد که مردم تصور کنند که تورم کاسته شده در صورتی که این کار در هزینه های مردم هیچ تغییری ایجاد نمی کند.

وی تشریح کرد: اگر 2 میلیون و 800 هزار تومان پایه حقوق باشد، اگر چهار صفر برداشته شود قیمت ها هم به همین نسبت صفرها برداشته می شود و باز در قدرت خرید پول هیچ تغییری ایجاد نمی شود.

هنوز وقت انجام این کار نیست و دولت باید تمام تلاش و کوشش را در جهت مبارزه با ویروس کرونا به کار ببرد

به اعتقاد این تحلیگر مسائل اقتصادی هنوز وقت انجام این کار نیست و دولت باید تمام تلاش و کوشش را در جهت مبارزه با ویروس کرونا به کار ببرد و سعی کند منابعی را برای جبران خسارت های پس از کرونا که کسب وکارها، بنگاه های کوچک و متوسط، اقشار آسیب پذیر، کارخانه های غیرفعال و افراد حقیقی که دارای مشاغل غیررسمی هستند و زیان های بسیاری متحمل شدند، تهیه کند.

جامساز افزود: از طرفی دولت باید در صدد تحرک در بخش تولید، اقتصاد و راه اندازی کسب وکارها باشد و از سوی دیگر از طریق کمک ها و وام های کم بهره به اقشار برای اینکه تقاضا تحریک شود کمک کند تا اقتصاد بتواند نفسی بکشد و حداقل با ساماندهی کردن اقتصاد نحوی شود که به وضعیت قبل از کرونا برسیم. به هرحال فکر نمی کنم که هیچ تاثیری در تورم داشته باشد.

وی گفت: پیش از شیوع ویروس کرونا پیش بینی شده بود که حدود 150 هزار میلیارد تومان کسری بودجه در لایحه وجود دارد بعبارتی کسری بودجه پنهان که برای تامین این کسری بودجه اگر قرار باشد از بانک مرکزی تامین شود، موجب افزایش پایه پولی می شود که تورم و نقدینگی افزایش پیدا می کند.

جامساز ادامه داد: برداشتن چهار صفر دلیل بر این نمی شود که با گرفتن پول از بانک مرکزی رشد نقدینگی زیادتر نشود؛ رشد نقدینگی به همان نسبت افزایش می یابد تورم نیز به همان نسبت بیشتر می شود و، حال کارگری که دو میلیون و 800 هزار تومان حقوق می گیرد، این میزان حقوق پنج صفر جلو خود دارد و بعبارتی 280 تومان می شود، تورم چهل درصد اگر باشد چهل درصد حقوق کاهش پیدا می کند. سال جاری با تورم 40 درصدی حقوق ها 20 درصد افزیش یافت و قدرت خرید کارگر 20 درصد کاهش یافت و از ارزش پول 40 درصد کاسته شد و با حذف صفرها به همین نسبت از قدرت خرید کارگر کاسته می شود.

افزایش قیمت اجناس زیر 1000 ریال !

وی در ادامه تشریح کرد: با حذف چهار صفر از جلو یک اسکناس ده هزار ریالی، این اسکناس یک تومان می شود. قیمت برخی از اجناس 500 و 700 تومان یک تومان است و اگر با حذف چهار صفر از جلو ده هزار ریال، کالایی که زیر یک تومان قیمت دارند افزایش می یابند و به یک تومان می رسند و افزایش قیمت به این شکل هم پیدا خواهیم کرد.

حذف سه صفر منطقی تر از چهار صفر

جامساز حذف سه صفر را منطقی تر از برداشتن چهار صفر دانست و گفت: بهتر است به جای چهار صفر، سه صفر برداشته شود تا واحد پول یک تومانی ده تومانی شود تا یک تومان به اجزای دیگر تقسیم نشود.

اخبار مرتبط




ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 300
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران